Šest rad při zařizování nové prodejny
Pro každého podnikatele je otevírání nové prodejny vždy obrovskou výzvou a zároveň i velkou radostí, zejména když do tohoto procesu člověk vloží kus sebe samého. Na základě vlastních zkušeností však můžeme říct, že téměř vždy převažuje výzva nad radostí a skoro ani jedno zařizování prodejny se neobejde bez průvodních problémů. Právě proto vám v tomto článku přineseme několik rad a tipů, jak si tento zajímavý proces zjednodušit.
1. Funkčnost na prvním místě
Obchůdek upravený jako vesnický domek může být nádhernou věcí, ale nezapomínejte na to, že musíte v první řadě prodávat, takže byste měli mít k dispozici dostatek místa pro vystavování produktů. Zároveň byste neměli zapomínat na to, že pokud chcete nechat některé produkty vyniknout, musíte jim poskytnout zvláštní místo, na kterém budou moci okamžitě zaujmout zákazníky.
2. Méně je někdy více
Pestré barvy dokážou prostor ve velké míře oživit, ale je třeba s nimi zacházet velmi opatrně. Nemíchejte příliš velké množství živých barev. To může vaše prostory opticky zmenšit a zároveň může taková barevnost působit negativně na vaše zákazníky. Živé barvy vždy kombinujte s umírněnějšími pastelovými, nebo dokonce s neutrálními barvami.
3. Bojte se tmy
Už jste se určitě setkali s prostorami, v nichž převládalo příjemné přítmí. Pokud byly tyto prostory navrženy vhodně, asi jste se v nich cítili příjemně a útulně, ale pravděpodobně šlo o podniky a kluby, kde se zákazníci měli takto cítit. V prodejně už samozřejmě platí jiná pravidla. Musíte myslet na to, že kromě příjemných pocitů musíte v zákaznících podpořit zvědavost a touhu vlastnit vámi prodávané zboží, a proto je důležité prodejnu vhodně nasvítit. Při osvětlování se snažte míchat typy osvětlení a jejich pozice. Více malých bodových světel a pár tradičních stropních svítidel v kombinaci s lampami na stojanech dokážou v lidech také vyvolat příjemný pocit útulnosti, ale zároveň budou vaše produkty dostatečně osvětlené.
4. Organizujte
Každý prodejní prostor by měl být aspoň v rámci určitých pravidel organizovaný, aby se mohly jednotlivé typy zboží aspoň pomyslně kategorizovat v rámci prodejny. Tím zajistíte, že bude zboží organizováno logicky a že se vaši zákazníci nebudou po obchodě potulovat a pátrat po podobných produktech, jako už někde na poličce vaší prodejny našli.
5. Okna
Okna vzbuzují v zákaznících pocit přátelskosti a familiárnosti, proto pokud máte možnost, využijte okna ve svých prodejnách. Vpouštějte do prostor přirozené světlo, které je jedním z nejlepších zdrojů osvětlení a zároveň poskytuje další příležitosti k dalšímu dekorování. Pokud vaše prodejna nemá žádná okna, nezoufejte a zapřemýšlejte na slepými okny nebo nad jednoduchými starými rámy oken, které můžete umístit kdekoliv v rámci prodejny. Světlejší prostory díky takovým oknům mít nebudete, ale určitě zpříjemníte celkový dojem z prodejny.
6. Nechte to na odbornících
Pokud už si skutečně neumíte poradit a proces zařizování vám přerůstá přes hlavu, nezoufejte a oslovte odborníky. Existují společnosti zaměřené jen na zařizování prodejen a ty nejkvalitnější zaměstnávají profesionály s mnohaletými zkušenostmi, kteří pomohli při zařizování už stovek prostor z různých oblastí.
Tento článek jsme vám přinesli ve spolupráci s firmou MEDCOM, odborníky na vybavení prodejen.