První dojem na obchodní schůzce
Štítky: obchodní jednání
Děláme na obchodního partnera na prvním jednání dobrý dojem?
Při obchodním jednání, zejména jde-li o to získat zakázku, nestačí mít připravené pádné argumenty o kvalitě našeho produktu nebo služby, musíme je také dobře „prodat“, naše celkové vystupování musí na klienta udělat dobrý dojem. O získání zakázky mohou rozhodnout i zdánlivé maličkosti. A právě první dojem lze udělat jenom na první schůzce, později se první dojem jen těžko napravuje.
Na každé obchodní jednání je třeba se důkladně připravit, zjistit si také informace o firmě, s níž se chystáte uzavřít kontrakt, i o jejím představiteli, se kterým konkrétní jednání povedete. Zaměřte se na to, co klient doopravdy potřebuje, nechovejte se jako nabízeč, který potřebuje prodat svůj produkt bez ohledu na to, jestli klientovi k něčemu bude.
Proto je vhodné při první schůzce s potenciálním klientem začít nezávaznou konverzací, nevychvalovat mu hned ze začátku veškeré své produkty, aniž zjistíme, o co má klient konkrétně zájem.
Zároveň je třeba dbát na formu vystupování, je třeba kontrolovat tón hlasu, gestikulaci, nevyhýbat se pohledu do očí, zejména při podání ruky. Věnujte také pozornost i způsobu, jakým předáváte svou vizitku – na první schůzku s potenciálním novým klientem byste ji měli mít připravenou, ne ji hledat na poslední chvíli po kapsách. Obecně není vhodné vystupovat ani příliš ostýchavě, ani příliš agresivně.
Na první schůzce nesmí klient získat dojem, že jediné, o co nám na jednání jde, je prodat. A pokud skutečně zakázku získáte, dokažte klientovi, že se o něj postaráte i v budoucnosti, nechcete přece prodat jenom jednou, obchodní partnerství spočívá v dlouhodobé spolupráci.